مقامات آمریکایی نمی‌دانند چگونه جنگ در غزه را متوقف کنند 

به گفته مقامات آگاه آمریکایی دولت بایدن از یافتن راهکاری برای پایان جنگ غزه عاجز است.

به گفته چهار مقام آگاه از مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و حماس، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور فزاینده‌ای تردید دارد که دو طرف بتوانند به آتش بس دست یابند.

یکی از مقامات دولت آمریکا به نشریه پولیتیکو گفت که سازش حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ ممکن نمی‌شود، حتی اگر طرفین توافقی را منعقد کنند، احتمال نقض آن زیاد است.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که با پایان جنگ غزه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز سقوط خواهد کرد. برای همین بنیامین نتانیاهو به خوبی می‌داند که اگر مذاکرات پایان جنگ در غزه به نتیجه برسد کابینه اش سقوط خواهد کرد. اما نتانیاهو با کمال بی شرمی می‌خواهد در ابتدا درباره آزادی اسرای اسرائیلی مذاکره کند که البته با دهن کجی مدعی است که در صورت آزادی اسرا هم به جنگ با حماس ادامه می‌دهد و قطعا با این روند نمی‌توان به مذاکرات آتش بس امیدوار بود.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند از ادامه جنگ در غزه طرفداری کنند. آمریکایی‌ها پیش از این بار‌ها قطعنامه دیگر کشور‌ها را برای ضرورت آتش بس در نوار غزه وتو کرده بودند. اما این بار خوشان قطعنامه‌ای را مبنی بر این آتش بس ارائه کردند و معنی این اقدام آن است که از مواضع خود عقب نشینی کردند.

آمریکایی‌ها نگران اعتراضات شدید جهانی و گسترش آن هستند و همچنین نگران تاثیرگذاری جنایات اسرائیلی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری خود هستند. تاثیراتی که ممکن است بر میزان مشارکت انتخاباتی در آمریکا تاثیر بگذارد و البته تنها در رای ندادن به دموکرات‌ها در انتخابات محدود نیست.
البته آمریکایی‌ها نگرانی دیگه‌ای هم دارند. نگرانی درباره انتخابات منطقه‌ای و در خطر بودن متحدان خود مانند حکومت مصر و اردن که آن‌ها در فشار اعتراضات داخلی خودشان در معرض خطر هستند و یا تجارت جهانی که نتوانتستند آن را مهار کنند و حتی مشکلاتی که با انصارالله یمن داشتند، انصاراللهی که نیرو‌های نظامی آمریکایی‌ها و یا حتی پایگاه‌های آن‌ها نیز مورد حمله قرار می‌دهند؛ لذا آمریکا از جهات مختلف وارد عرصه تهدید‌های پیش بینی نشده شده است؛ لذا اکنون رویکرد خود را تغییر داده اند و عقب نشینی کرده اند و این نشانه روشن عقب نشینی آمریکا از مواضع آن‌ها درباره جنگ است.

در انتها، گزارش اطلاعاتی دفتر اف بی آی تاکید می‌کند جنبش حماس ادامه می‌یابد و جنگ غزه در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار